Jakie pokarmy pomagają w naprawie nerek?

wpis w: Moje zdrowie | 0

Aby odbudować nerki, należy spożywać odpowiednie rodzaje pokarmów. Pokarmy o wysokiej zawartości białka są korzystne dla organizmu. Dostarczają one organizmowi składników budulcowych i występują w różnych rodzajach żywności. Mogą pochodzić zarówno od zwierząt, jak i z roślin. Większość diet zawiera oba rodzaje. Oprócz białka ważne są także inne składniki odżywcze. Zbyt duża ilość białka powoduje nagromadzenie się odpadów we krwi, co zmusza nerki do cięższej pracy. Podobnie fosfor pomaga utrzymać równowagę między wapniem a fosforem. Zbyt duża ilość tego minerału osłabia kości i powoduje niewydolność nerek.

Kalafior

Oprócz tego, że jest doskonałym źródłem błonnika, kalafior zawiera również związki, które pomagają wątrobie neutralizować toksyny. To warzywo ma niską zawartość potasu i fosforu, dzięki czemu jest świetnym dodatkiem do potraw. Wysoka zawartość przeciwutleniaczy i witaminy C oraz błonnika sprawia, że kalafior jest świetnym zamiennikiem puree ziemniaczanego. Jeśli nie lubisz kalafiora, możesz użyć go zamiast kurczaka i dodać czerwoną paprykę do przepisów.

Wśród warzyw krzyżowych kalafior jest jednym z najbardziej przyjaznych dla nerek. Jest bogaty w witaminę C, foliany i błonnik, a zawarte w nim związki neutralizują toksyny z wątroby. Najlepsze jest to, że można go spożywać na surowo. Podobnie jak brokuły i kalafior, kapusta ma niską zawartość sodu i potasu oraz duże ilości związków fitochemicznych, które chronią nerki przed uszkodzeniem przez wolne rodniki i chorobami przewlekłymi. Jest również tania, więc możesz ją dodać do swojej diety i nadal czuć się dobrze.

Wysoki poziom potasu jest niebezpiecznym objawem choroby nerek, ponieważ może powodować poważne problemy zdrowotne. Na szczęście potas pomaga nerkom regulować produkcję czerwonych krwinek. Osoby z chorobami nerek często mają niską liczbę czerwonych krwinek, a spożywanie pokarmów bogatych w żelazo i potas może temu zapobiec i pomóc w utrzymaniu wysokiego poziomu energii. Jakie pokarmy są bogate w potas? Jeśli nie jesteś pewien, które z nich są dla Ciebie odpowiednie, skonsultuj się z lekarzem lub dietetykiem.

Cebula

Cebula jest bogata we flawonoidy i kwercetynę, które są przeciwutleniaczami. Związki te pomagają zapobiegać odkładaniu się tłuszczu w naczyniach krwionośnych, zmniejszając ryzyko zachorowania na raka i choroby serca. Oprócz wysokiej zawartości witamin i minerałów, cebula ma niską zawartość potasu i chromu, minerału, który wspomaga metabolizm tłuszczów. Regularne spożywanie cebuli korzystnie wpływa na nerki i ogólny stan zdrowia.

Czosnek i cebula to dwa produkty spożywcze zawierające duże stężenie silnego przeciwutleniacza – kwercetyny, która chroni nasz organizm przed chorobami przewlekłymi oraz pomaga w walce z chorobami serca i nowotworami. Cebula w proszku to alternatywa dla czosnku, którą można stosować w celu nadania smaku warzywom. Do gotowania najlepiej używać świeżego lub mielonego czosnku, ale kupno sproszkowanego czosnku w butelce przyniesie takie same korzyści. Cebula jest dostępna w wielu kolorach i stanowi świetny dodatek do przepisów na dietę low-carb.

W doświadczeniach na zwierzętach allium cepa chronił zwierzęta przed kadmem poprzez obniżenie poziomu MDA w osoczu i tkance nerek. W badaniu nie udało się jednak ustalić, czy spożycie cebuli w modelu szczurzym pomogło czy przeszkodziło w obniżeniu poziomu MDA. Wynik ten może być jednak pomocny w ustaleniu, w jaki sposób cebula może pomóc w naprawie nerek. W przyszłości badacze będą mogli ustalić, czy te pokarmy są w stanie chronić nerki przed szkodliwym działaniem metali ciężkich.

Ciemne jagody

Jednym z najlepszych pokarmów dla zdrowia nerek są ciemne jagody. Ciemne owoce jagodowe, takie jak truskawki, borówki i maliny, zawierają przeciwutleniacze, które mogą chronić komórki nerek. Jabłka są kolejnym dobrym źródłem składników odżywczych, które mogą pomóc w naprawie nerek. Uważa się, że pektyny znajdujące się w jabłkach zmniejszają ryzyko uszkodzenia nerek poprzez obniżenie poziomu cukru i cholesterolu we krwi. To tylko kilka powodów, dla których produkty jabłkowe są korzystne dla nerek.

Czerwona papryka jest bogata w witaminę C i A, które pomagają wzmocnić układ odpornościowy. Wiele osób z chorobami nerek ma osłabiony układ odpornościowy. Czerwona papryka jest łatwa do włączenia do diety i można ją dodać do niemal każdego wybranego przepisu. Borówki są również doskonałym źródłem naturalnych przeciwutleniaczy i mają niską zawartość potasu, sodu i fosforu. Jagody te są bogate w witaminę C i błonnik, więc świetnie sprawdzają się również w przypadku chorób nerek.

Jedzenie większej ilości jagód może pomóc w promowaniu zdrowia nerek. Wiele owoców jagodowych jest bogatych w przeciwutleniacze, które pomagają zmniejszyć stan zapalny i poprawić funkcjonowanie nerek. Jagody zawierają kwas elagowy, który neutralizuje szkodliwe wolne rodniki i pomaga w utrzymaniu zdrowych dróg moczowych. Zawierają również witaminę C i mangan, które są korzystne dla kości i skóry. Ten rodzaj owoców jest również korzystny dla zdrowia nerek i zapobiega wielu chorobom związanym ze stylem życia.

Ananas

Jedzenie ananasa regularnie może pomóc w naprawie nerek. Oprócz wysokiej zawartości witamin i minerałów, ananas jest bogaty w rozpuszczalne i nierozpuszczalne włókna. Jest to ważne dla regulowania poziomu cukru we krwi i odżywiania dobrych bakterii w przewodzie pokarmowym. Sok ananasowy nie rozpuszcza kamieni moczowych, ale jest bogaty w minerały i składniki odżywcze, które mogą być korzystne dla pacjentów z chorobami nerek i niewydolnością nerek. Owoc ten może również pomóc w zapobieganiu i leczeniu kamieni nerkowych.

Witamina C jest również obecna w ananasie. Ten przeciwutleniacz może pomóc w zwalczaniu szkodliwego działania wolnych rodników w organizmie. Możliwe jest, że ananasy mogą również chronić przed rakiem. Badania przeprowadzone przez Wydział Żywienia Harvard School of Public Health wskazują, że ananasy mogą poprawiać poziom cukru we krwi, poziom lipidów i poziom insuliny u osób cierpiących na cukrzycę typu II. Co więcej, jeden średni ananas zawiera 13 gramów błonnika. Ponieważ pacjenci dializowani stale doświadczają zaparć, ananas może pomóc w zachowaniu regularności i zdrowego przewodu pokarmowego.

Ananas jest również doskonałym źródłem potasu. Chociaż wielu pacjentom z przewlekłą chorobą nerek mówi się, aby unikali ananasa, Sara Colman, dietetyk ds. nerek z 20-letnim doświadczeniem, twierdzi, że ma on wiele korzyści zdrowotnych. Jako część diety nerkowej, ananas zawiera więcej potasu niż inne owoce, co pomaga obniżyć ciśnienie krwi. Spożywając ananasa codziennie, pacjenci mogą zmniejszyć ryzyko rozwoju kamieni nerkowych i innych powikłań związanych z chorobą nerek.

Orzechy makadamia

W niedawnym badaniu przeprowadzonym przez Penn State University stwierdzono, że orzechy makadamia mogą zmniejszyć ryzyko chorób serca. Naukowcy porównali wpływ spożywania tych orzechów na zdrowie układu sercowo-naczyniowego i ciśnienie krwi. Badacze podzielili 25 dorosłych mężczyzn i kobiet na dwie grupy. Jedna grupa spożywała 1,5 grama orzechów makadamia dziennie, podczas gdy druga stosowała normalną amerykańską dietę. Po dwutygodniowej przerwie uczestnicy zamienili się dietami. Wyniki były podobne w obu grupach.

Badania na szczurach z cukrzycą typu 2 wykazały, że dieta bogata w MUFA w połączeniu z ćwiczeniami fizycznymi podnosiła poziom glukozy w krwiobiegu. Podczas gdy same tłuszcze nie były tak korzystne, kombinacja orzechów okazała się skutecznym sposobem leczenia. Korzyści płynące ze spożywania orzechów makadamia mogą być jeszcze większe u osób z cukrzycą typu 2. Potrzeba jeszcze kilku badań, aby potwierdzić ich pozytywny wpływ na tę chorobę. Istnieje jednak wiele innych sposobów, w jakie orzechy makadamia mogą wspomóc organizm.

Jako część ludzkiej diety od 25 milionów lat, orzechy i nasiona są wygodnym źródłem białka i zdrowych tłuszczów. Nie tylko wspomagają pracę nerek, ale także pomagają w zapobieganiu chorobom serca i wysokiemu poziomowi cholesterolu. Dodanie orzechów do diety może pomóc obniżyć ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera i chronić funkcje poznawcze. Ponadto wysoka zawartość białka i tłuszczu czyni je doskonałym źródłem błonnika.

Kofeina

Picie umiarkowanych ilości kofeiny może pomóc w lepszym funkcjonowaniu nerek. Aktywny składnik kawy, kofeina, ma wiele zalet. Regularne spożywanie kawy zwiększa poziom energii, pobudza metabolizm, pomaga w spalaniu tłuszczu i zawiera przeciwutleniacze. Kofeina nie wydaje się być szkodliwa dla nerek, ale należy pamiętać, że jest ona środkiem pobudzającym, który może wpływać na ciśnienie krwi. Dlatego właśnie kofeina może być niebezpieczna, jeśli jest spożywana w nadmiarze.

W niedawno przeprowadzonym badaniu wykazano, że wysoki poziom kofeiny był związany z niższym ryzykiem zgonu u osób z przewlekłą chorobą nerek. Badanie obejmowało dane dotyczące prawie 5000 osób w USA z przewlekłą chorobą nerek. Uwzględniono wiek, płeć, dietę i inne czynniki w celu określenia najlepszej opcji leczenia. Okazało się, że codzienna filiżanka kawy zmniejsza ryzyko przedwczesnego zgonu o prawie 25 procent. Wyniki badań są ekscytujące, ponieważ kofeina może być prostym, niedrogim i korzystnym klinicznie suplementem.

Wiele osób martwi się o kawę i herbatę oraz o to, czy są one zdrowe dla ich nerek. Wiele osób błędnie uważa, że picie kawy lub herbaty może powodować kamienie nerkowe lub prowadzić do niewydolności nerek. Istnieje jednak wiele odmian herbaty, które są korzystne dla zdrowia nerek. Poniżej podajemy tylko kilka z nich. Najlepiej czytać etykiety i samemu sprawdzić, czy kofeina zawarta w Twoim ulubionym napoju może zaszkodzić Twoim nerkom.

Pektyna

Rozpuszczalny błonnik pektyna jest odpowiedzialny za żelową konsystencję owoców, warzyw i dżemów. Wykazano, że obniża on poziom hormonu zwanego kreatyniną, który wskazuje na obciążenie nerek. Konieczne są jednak dalsze badania w celu określenia korzyści płynących ze stosowania pektyn u ludzi. Błonnik ten jest ogólnie uważany za bezpieczny w ilościach spożywczych, a jego korzyści mogą być dokładniej zbadane w warunkach medycznych.

Innym zdrowym produktem spożywczym o wysokiej zawartości pektyn jest marchew. Marchew jest bogata w rozpuszczalną w wodzie witaminę A, która obniża poziom kreatyniny we krwi. Pektyny mogą również pomóc w filtrowaniu toksyn i zapobieganiu infekcjom dróg moczowych, które często są objawami obciążenia nerek. Niektóre badania sugerują nawet, że pektyny mogą być wykorzystywane przy opracowywaniu leków na przewlekłą niewydolność nerek.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.